söndag 13 juni 2010

Millans Rabarberpaj



Jag ska dela med mig av mitt absoluta favoritrecept på rabarberpaj. Den står stadigt i min receptbok sedan juli -93, då jag fick det av min älskade farmor Millan. Hon finns inte bland oss längre, men hon finns i min matlagning och mina tankar så gott som varje dag. Hon var ett helgon både som person och i köket. Vilken mat! Hur som helst; här kommer Millans Rabarberpaj:

175 gr smör
1 dl socker
3 dl mjöl (ev. 3 1/2 dl. det märker du)
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
Smält smöret och ta av kastrullen från värmen. Rör i sockret. Blanda i resten. Smeten bredes ut i en pajform. och där i häller du sedan rabarberna:
1-1 1/2 l rabarber i små bitar
1 dl socker
1 dl vatten
2 tsk potatismjöl (rör ut i lite av vattnet)
Koka upp detta i en kastrull. Låt det inte koka för länge, för då blir det kräm...

Om du vill dekorera pajen som jag gjort sparar du lite deg och gör löv av det. Grädda i 200° i 30 minuter. Servera gärna lite ljummen med vaniljsås.

Min pajform är från BRUKA och kökshanddukarna i linne har jag fått av farmor...

4 kommentarer:

A House With A View sa...

Vad smarrigt, jag ska absolut testa receptet!

kramiz aka

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmmmmm låter mumma...kramis semlan

Carin sa...

Ååå, visst är det kul att ha kvar något sådant av den gamla generationen? Har några recept från mormor samt att hon lärde mig tricket att ALLTID baka med SMÖR!!! :D

Kraaam Carin

Bella sa...

Så gott det både ser ut, Tack för att du delar med dig av receptet, visst är det kul att ha gamla recept som funnits i familjen i generationer, gör alltid sockerkaka till tårta efter samma recept som min mormors mor gjorde :)

Lovar att komma förbi butiken nästa gång vi åker till svärmor!! Hoppas förövrigt att hon inte rörde runt allt för mycket när hon var där ;)

Trevlig kväll

Kramar Bella

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin