söndag 22 april 2012

Konsten att tala med en änkling




Jag har skrattat och gråtit mig igenom en alldeles underbar liten bok skriven av amerikanen Jonathan Tropper. 
Den drygt trettio år gamle Doug har hittat den stora kärleken i den äldre och frånskilda Hailey, gift sig med henne och förlorat henne i en flygplansolycka. Han dränker sina sorger i självömkan och whisky. Boken är så full av sorg, humor och fina rader som jag till och med kommer på mig själv att ringa in med pennan på mitt nattduksbord.

"Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu är hon borta. Och jag med."

Den där nakna insikten river som ett öppet sår i hjärtat och det är förtvivlat lätt att sätta sig in i Dougs känslor. När Heileys tonårige son från ett tidigare äktenskap tatuerar in en komet på halsen för att hedra sin mamma rinner tårarna varma på mina kinder. Jag älskar Doug och hans totalt galna familj och förvecklingarna i boken är som gjorda för en film!

Tropper har - än så länge - skrivit fem böcker varav två är översatta till svenska. Jag ska genast slänga mig över den andra! Mitt tips till er. Läs denna!

Och nu blir det Mästarnas Mästare.



7 kommentarer:

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Åh, men den lät ju gör bra! Skrivs ner på köpa/låna böcker listan, Klem Anna

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lena!
Ett sånt fint boktips! När man stryker under rader, då har man fått tag på en riktig pärla!
Den ska jag lägga på minnet
Kram Anna

Theodora sa...

Tack för tipset! I detta dystra vårvädret som liknar höst är ett boktips välkommet :)

Theodora sa...

Tack för tipset! I detta dystra vårvädret som liknar höst är ett boktips välkommet :)

Bibban sa...

Tack för tipset :) mästarnas mästare är ett finfint program och gårkvällens avsnitt var ju jättebra !
Ha det gott
Kram Bibban

Anonym sa...

Fin blogg och fantastiskt boktips! Min man köpte boken förra sommaren och grät flera gånger när han läste, jag funderade på om jag verkligen skulle läsa den, då jag gråter åt minsta lilla. Valde dock att läsa och är så himla glad, så fin historia.

Ha det gott!

Carola sa...

oj jag måste läsa den.. låter som en bok i min smak.
Tack för tipset fina!!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin